Aller au contenu principal
Il y a présentement des items dans votre panier d'achat.
Image de profil de Jonathan Smith
Membre de l'Acfas

Jonathan Smith

Professeur·e d’université | UdeS - Université de Sherbrooke

Je m'intéresse aux pratiques pédagogiques et de gestion de classe et à leurs effets sur la motivation à apprendre.

Principal secteur de recherche ou d'activité

Éducation

Mes intérêts de recherche

Psychopédagogie Mesures et évaluation Psychologie

Ma formation

  • 2013 - 2018
    Université de Montréal
    Doctorat | Psychopédagogie
    Canada
  • 2010 - 2012
    Université de Montréal
    Maîtrise | Psychopédagogie
    Canada
  • 2003 - 2007
    Université de Montréal
    Baccalauréat | Enseignement en adaptation scolaire
    Canada

Mes publications

Smith, J., Guimond, F.-A., St-Amand, J., Olivier, E. et Chouinard, R. (2022, mars, soumis). Keep calm and earn more points: What research says about token economy systems. Theory into practice.

St-Amand, J., Smith, J. et Goulet, M. (2022, février, soumis). Is teacher humor an asset in classroom management? Estimating its association with students’ sense of school belonging and engagement. Journal of School Effectiveness and Improvement.

Smith, J., Guimond, F.-A., St-Amand, J., Fitzpatrick, C., Bergeron, J. et Gagnon, M. (2022, janvier, soumis). New evidence of changes in students’ achievement motivation in the context of the COVID-19 pandemic. Current Psychology.

Lane, J., Therriault, D., Dupuis, A. G., Houle, A.-A., Smith, J., Drapeau, M. et al. (2022, janvier, soumis). Evaluation of the effects of a school-based universal anxiety prevention program during the COVID-19 pandemic. Health & Social Care in the Community.

Aucoin, P., Gardam, O., St. John, E., Kokenberg-Gallant, L., Corbeil, S., Smith, J. et Guimond, F-A. (2021, novembre, soumis). COVID-19-related anxiety and trauma symptoms predict decreases in body image satisfaction in children. Child Psychiatry and Human Development.

Therriault, D., Houle, A.-A., Lane, J., Smith, J., Roberge, P., Gosselin, P. et Dupuis, A. (2021, mars, soumis). L’anxiété généralisée chez les adolescents et les adolescentes au Québec : un portrait. Santé mentale au Québec.

Lane, J., Therriault, D., McSween-Cadieux, E., Dagenais, C., Gosselin, P., Smith, J., Drapeau, M., Roy, M., Thibault, I. et Houle, A.-A. (2021, mars, soumis). Processus novateur pour favoriser la pérennisation et la mise à l’échelle de programmes de prévention de l’anxiété déployés dans les écoles. Revue canadienne d’évaluation de programme.

Leroux, M., Soro, Z., Bergeron, J., Bergeron, L., Berrigan, F., Deschênes, G., Malboeuf-Hurtubise, C., Smith, J. et Turcotte, S. (2022, janvier, accepté). Influences de la classe flexible sous les projecteurs : mise en exergue des pratiques pédagogiques mobilisées/facilitées et des facteurs contribuant à l’apprentissage des élèves selon des enseignantes du primaire. Didactique : apprentissage et enseignement.

St-Amand, J., Smith, J. et Rasmy, A. (2021, décembre, accepté). Empirical validation of a model predicting students’ sense of belonging and school engagement as a function of classroom management practices. International Journal of Educational Psychology.

Smith, J., Nadeau, M.-F., Archambault, I., Guimond, F.-A., St-Amand, J., Fitzpatrick, C. et Gagnon, M. (2022). Students’ achievement goal orientations during the COVID-19 pandemic: Are they mediated by their own competence beliefs and their teachers’ support?. Frontiers in Education – Section Educational Psychology: Motivational Development in Current Educational Contexts. 7, 762766.

Smith, J., Paquin, S., St-Amand, J., Moreau, D., Singh, C., Bergeron, J. et Leroux, M. (2022). A remediation measure as an alternative to grade retention: A study on achievement motivation. Psychology in the Schools. 1-13.

Potvin, P., Ayotte-Beaudet, J.-P., Hasni, A., Smith, J., Giamellaro, M., Lin, T.-J. et Tsai, C.-C. (2022). Development and validation of a questionnaire to assess situational interest in a science period: A study in three cultural/linguistic contexts. Research in Science Education.

St-Amand, J., Smith, J. et Rasmy, A. (2021). Development and validation of a model predicting students’ sense of school belonging and engagement as a function of school climate. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(12), 64-84.

St-Amand, J., Smith, J., Béland, S. et Moreau, D. (2021). Toward an understanding of teachers’ humor in classroom management. Educational Sciences: Theory & Practice, 21(2), 115-130.

Moreau, D. et Smith J. (2021). Teachers helping their students think historically… at last?. The History Teacher, 54(4), 731-757.

Lane, J., Therriault. D., Dupuis, A., Gosselin, P., Smith, J., Ziam, S., Roy, M., Roberge, P., Drapeau, M., Morin, P., Berrigan, F., Thibault, I. et Dufour M. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on the anxiety of adolescents in Quebec. Child & Youth Care Forum.

Guimond, F.-A., Smith, J., Vitoroulis, I., St. John, E., MacLachlan, M. et Aucoin, P. (2021). The role of online schooling, screen-based activities, and parent coping in Canadian children’s COVID-19-related trauma and anxiety symptoms. Psychiatry International, 2(2), 180-190.

Beaudet, J.-P., Chastenay, P., Paquette, A., Beaudry, M.-C., L’Heureux, K., Giamellaro, M., Smith J. et Desjarlais, E. (2021). Exploring the effects on learning of a contextualized-outdoor science education: The case of primary school students learning about living organisms in the immediate surrounding of their school. Journal of Biological Education.

Smith J., Guimond, F.-A., Aucoin, P., Moreau, D., St-Amand, J., Gagnon, M., Ayotte-Beaudet, J.-P. et Talbot, E. (2021). Examining secondary school students’ personality traits of extraversion and emotional stability in relation to their academic expectation and value appraisals. Interdisciplinary Education and Psychology, 2(3), 6.

Leroux, M., Bergeron, L., Turcotte, S., Deschênes, G., Smith J., Malboeuf-Hurtubise, C., Riel, J., Bergeron, J. et Berrigan, F. (2021). L’aménagement flexible de la classe : le point de vue d’enseignantes du primaire au Québec. Éducation et socialisation, 59.

Smith, J., Guimond, F.-A., Bergeron, J., St-Amand, J., Fitzpatrick, C. et Gagnon, M. (2021). Changes in students’ achievement motivation in the context of the COVID-19 pandemic: A function of extraversion/introversion?. Education Sciences, 11(1), 30.

Moreau, D., Larose, F. et Smith J. (2021). L’intention de persister d’étudiants québécois en éducation préscolaire et en enseignement primaire en contexte de pandémie. Formation et profession, 28(4), 1-13.

Smith J., Moreau, D., Paquin, St-Amand, J. et Chouinard, R. (2020). The evolution of motivation to learn in the context of the transition to secondary school: Developmental trajectories and relational determinants. The International Journal of Pedagogy and Curriculum, 27(2), 17-37.

St-Amand, J., Boily, R., Bowen, F., Smith J., Janosz, M. et Verner-Filion, J. (2020). The development of the French version of the psychological sense of school membership (PSSM): An examination of its latent structure, invariance, and its relations with at-risk students. Interdisciplinary Education and Psychology, 2(3). 3.

Moreau, D. et Smith J. (2019). L’enseignement de l’histoire nationale au Québec à travers ses recommandations curriculaires : une analyse lexicométrique. Revue des sciences de l’éducation, 45(2), 50-77.

Moreau, D. et Smith J. (2019). Pensée historique et problématisation des apprentissages : identification de modèles dans les écrits scientifiques anglophones. Éducation et francophonie, 47(2), 24-44.

Smith J., Chouinard, R., Bergeron, J. et St-Amand, J. (2018). Motivation d’élèves en situation d’échec ayant expérimenté une mesure alternative au redoublement. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 20(2), 122-140.

Moreau, D. et Smith J. (2018). La « nation » dans le programme québécois d’Histoire et éducation à la citoyenneté : une analyse de contenu. Revue canadienne de l’éducation, 41(3), 890-916.

Bergeron, J., Lessard, V., Roy, N. et Smith J. (2017). L’importance du soutien des adultes en mathématiques, tel que perçu par les élèves des mathématiques enrichies au secondaire, lors de leurs choix de filières de formation préuniversitaire. Formation et profession, 25(3), 90-108.

Chouinard, R., Roy, N., Archambault, I. et Smith J. (2017). Relationships with teachers and achievement motivation in the context of the transition to secondary school. Interdisciplinary Education and Psychology, 2(1), 1-15.

St-Amand, J., Girard, S. et Smith J. (2017). Sense of belonging at school: Defining attributes, determinants, and sustaining strategies. IAFOR Journal of Education, 5(2), 105-119.

St-Amand, J., Girard, S., Hiroux, M.-H. et Smith J. (2017). Participation in sports-related extracurricular activities: A strategy that enhances school engagement. McGill Journal of Education, 52(1), 197-206.

Mes affiliations

  • Society for the Study of Motivation Society for Research on Educational Effectiveness American Educational Research Association Society for Personality and Social Psychology