Aller au contenu principal
Il y a présentement 0 item dans votre panier d'achat.
Image de profil de Jonathan Smith
Membre de l'Acfas

Jonathan Smith

Professeur-e- d’université | UdeS - Université de Sherbrooke

Je m'intéresse aux pratiques pédagogiques et de gestion de classe et à leurs effets sur la motivation à apprendre.

Principal secteur de recherche ou d'activité

Éducation

Mes intérêts de recherche

Psychopédagogie Mesures et évaluation Psychologie

Ma formation

  • 2013 - 2018
    Université de Montréal
    Doctorat | Psychopédagogie
    Canada
  • 2010 - 2012
    Université de Montréal
    Maîtrise | Psychopédagogie
    Canada
  • 2003 - 2007
    Université de Montréal
    Baccalauréat | Enseignement en adaptation scolaire
    Canada

Mes publications

Smith, J., Archambault, I., Nadeau, M.-F. (2021, en préparation). Achievement goal orientations in the context of the COVID-19 pandemic: The mediating effects of competence beliefs and teachers’ support. Plos One.

Lane, J., Therriault, D., McSween Cadieux, E., Dagenais, C., Smith, J. et al. (2021, en préparation). Processus novateur pour concevoir, implanter, pérenniser, évaluer et mettre à l’échelle le programme HORS-PISTE visant la prévention de l’anxiété chez les élèves du secondaire. Education Sciences.

Lane, J., Therriault. D., Smith, J. et al. (2021, en préparation). The impact of the COVID-19 Pandemic on adolescents’ anxiety symptoms. Psych.

St-Amand, J., Smith, J. et Rasmy, A. (2021, février, soumis). Developing and testing a model predicting students’ sense of belonging and school engagement as a function of the school climate. International Journal of Educational Development.

Smith, J., Paquin, S., St-Amand, J., Moreau, D., Singh, C., Bergeron, J. et Leroux, M. (2021, janvier, soumis). The effects of a remediation program on achievement motivation: The moderating role of teachers’ support and friends’ school attitudes. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas.

St-Amand, J., Smith, J., & Rasmy, A. (2021, janvier, soumis). Empirical validation of a model predicting students’ sense of belonging and school engagement as a function of classroom management practices. International Journal of Educational Psychology.

St-Amand, J., Smith, J., Béland, S., & Moreau, D. (2020, décembre, soumis). Toward an understanding of teachers’ humor in classroom management. Educational Sciences: Theory & Practice.

Guimond, F.-A., Smith, J., Vitoroulis, I., St. John, E., MacLachlan, M. et Aucoin, P. (2020, décembre, soumis). Virtual schooling and screen-based activities can be protective factors for children’s COVID-19 related trauma and anxiety: The moderating role of parent coping. Psychiatry International.

Smith J., Guimond, F.-A., Aucoin, P., Moreau, D., St-Amand, J., Gagnon, M., Ayotte-Beaudet, J.-P. et Talbot, E. (2021, février, accepté). Examining secondary school students’ personality traits of extraversion and emotional stability in relation to their academic expectation and value appraisals. Interdisciplinary Education and Psychology.

Beaudet, J.-P., Chastenay, P., Beaudry, M.-C., L’Heureux, K., Giamellaro, M., Smith J., Desjarlais, E. et Paquette, A. (2021, janvier, accepté). Exploring the effects on learning of a contextualized-outdoor science education: The case of primary school students learning about living organisms in the immediate surrounding of their school. Journal of Biological Education.

Leroux, M., Bergeron, L., Turcotte, S., Deschênes, G., Smith J., Malboeuf-Hurtubise, C., Riel, J., Bergeron, J. et Berrigan, F. (2021, janvier, accepté). Perspectives d’enseignants du primaire au Québec concernant l’aménagement flexible de la classe. Éducation et socialisation.

Moreau, D. et Smith J. (2019, mars, accepté). Teachers helping their students think historically… at last? History Teacher.

Smith, J., Guimond, F.-A., Bergeron, J., St-Amand, J., Fitzpatrick, C. et Gagnon, M. (2021). Changes in students’ achievement motivation in the context of the COVID-19 pandemic: A function of extraversion/introversion?. Education Sciences, 11(1), 30.

Moreau, D., Larose, F. et Smith J. (2021). L’intention de persister d’étudiants québécois en éducation préscolaire et en enseignement primaire en contexte de pandémie. Formation et profession, 28(4), 1-13.

Smith J., Moreau, D., Paquin, St-Amand, J. et Chouinard, R. (2020). The evolution of motivation to learn in the context of the transition to secondary school: Developmental trajectories and relational determinants. The International Journal of Pedagogy and Curriculum. 27(2), 17-37.

St-Amand, J., Boily, R., Bowen, F., Smith J., Janosz, M. et Verner-Filion, J. (2020). The development of the French version of the psychological sense of school membership (PSSM): An examination of its latent structure, invariance, and its relations with at-risk students. Interdisciplinary Education and Psychology. 2(3). 3.

Moreau, D. et Smith J. (2019). L’enseignement de l’histoire nationale au Québec à travers ses recommandations curriculaires : une analyse lexicométrique. Revue des sciences de l’éducation, 45(2), 50-77.

Moreau, D. et Smith J. (2019). Pensée historique et problématisation des apprentissages : identification de modèles dans les écrits scientifiques anglophones. Éducation et francophonie, 47(2), 24-44.

Smith J., Chouinard, R., Bergeron, J. et St-Amand, J. (2018). Motivation d’élèves en situation d’échec ayant expérimenté une mesure alternative au redoublement. Nouveaux c@hiers de la recherche en éducation, 20(2), 122-140.

Moreau, D. et Smith J. (2018). La « nation » dans le programme québécois d’Histoire et éducation à la citoyenneté : une analyse de contenu. Revue canadienne de l’éducation, 41(3), 890-916.

Bergeron, J., Lessard, V., Roy, N. et Smith J. (2017). L’importance du soutien des adultes en mathématiques, tel que perçu par les élèves des mathématiques enrichies au secondaire, lors de leurs choix de filières de formation préuniversitaire. Formation et profession, 25(3), 90-108.

Chouinard, R., Roy, N., Archambault, I. et Smith J. (2017). Relationships with teachers and achievement motivation in the context of the transition to secondary school. Interdisciplinary Education and Psychology, 2(1), 1-15.

St-Amand, J., Girard, S. et Smith J. (2017). Sense of belonging at school: Defining attributes, determinants, and sustaining strategies. IAFOR Journal of Education, 5(2), 105-119.

St-Amand, J., Girard, S., Hiroux, M.-H. et Smith J. (2017). Participation in sports-related extracurricular activities: A strategy that enhances school engagement. McGill Journal of Education, 52(1), 197-206.

Mes affiliations

  • Society for the Study of Motivation Society for Research on Educational Effectiveness American Educational Research Association Society for Personality and Social Psychology