Aller au contenu principal
Image de profil de Annie Pullen Sansfaçon
Membre de l'Acfas

Annie Pullen Sansfaçon

Professeur-e- d’université | UdeM - Université de Montréal
CP6128 Succ Centre Ville Montreal H9C3J7

Annie Pullen Sansfaçon (PhD Ethics, Social Work, DeMontfort University, UK) est professeure à l’École de travail social de l’Université de Montréal et titulaire de la Chaire de recherche du Canada sur les enfants transgenres et leurs familles. Ses recherches visent à comprendre les expériences de bien-être des enfants transgenres.  Ancrée dans des perspectives anti-oppressives et trans affirmatives, elle propose des interventions et des méthodologies qui soutiennent leur autonomisation. http://www.jeunestransyouth.ca

Principal secteur de recherche ou d'activité

Sciences sociales

Mes publications

Livre

  1. Pullen Sansfaçon, A. et Médico D (eds) Jeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)
  2. Meyer, E. J. & Pullen Sansfaçon, A. (2018)(sous la direction de). Supporting Gender Creative and Transgender Youths: Family, Schools and Community in action (2nd Edition).  Peter Lang Press: California.
  3. Meyer, E. J. & Pullen Sansfaçon, A. (sous la direction de). Supporting Gender Creative and Transgender Youths: Family, Schools and Community in action. New York: Peter Lang Press, 2014, 272 pages.
  4. Pullen Sansfaçon A. & Cowden, S. (2012) Ethical Foundations of Social Work. London: Routledge, 2012, 232 pages.

Chapitres de livre

Ward D. et Pullen Sansfaçon, A Self-Directed Groupwork. Cohen, MacGowan and Toseland.  Routledge International Handbook on Social Work with Groups. Routledge. (accepté)

Dyer, J., Pickett, S., Davis, J., Hackett, K., Holmes, C., James, J., Jeffries*, D., Manning, K., Pullen Sansfaçon, A., & Temple, J. (peer review complete, revisions in process) Collaborative Auto-ethnography for Feminist Research. In C. Cocker  & T. Hafford-Letchfield (Eds.), Rethinking feminist theories for social work practice, Palgrave.

Pullen Sansfaçon, A. et Médico, D. Éthique, politique et clinique, pour des pratiques anti-oppressives et affirmatives en sexologie clinique.  Sexologie Clinique. soumis

Pullen Sansfaçon, A et Médico.  Introduction.  (sous presse) Pullen Sansfaçon, A. et Médico D (eds) (sous presse) Jeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)

Sauvé, J.S. et Pullen Sansfaçon. Le cadre juridique applicable à l’affirmation de l’identité des personnes mineures transgenres : une zone de turbulence éthico-juridique. (sous presse) and Pullen Sansfaçon, A. et Médico D (eds) (sous presse) Jeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)

Pullen Sansfaçon, A. Marshall Z. Bauer, G., Pyne, J. and Devor, A. Développer un Code d’éthique en matière de recherche concernant les personnes transgenres et les communautés. (sous presse) Jeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)

Robichaud, M.J, Kirichenko*, V et Pullen Sansfaçon. Intervention en protection de la jeunesse. .  (sous presse) Pullen Sansfaçon, A. et Médico D (eds) (sous presse) Jeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)

Zufferey, A. et Pullen Sansfaçon, A.  Intervention de groupe Parents d’enfants trans (sous presse) Pullen Sansfaçon, A. et Médico D (eds) (sous presse) LJeunes trans et non binaires: de l'accompagnement à l'affirmation. Les Éditions remue-ménage (sous presse, mars 2021)

Pullen Sansfaçon A. (2019) « Ethics and Virtues for Management and Supervision.»  Management And Supervision Of Social Workers: Issues and challenges within a social development paradigm. Engelbrecht, L. (Ed.) (2e edition) Andover : Cengage Learning EMEA Limited. Pp188-196

Pullen Sansfaçon, A. (2020) «Intervention auprès des jeunes trans». Dans Cousineau, J. Payot Bouthillier M.E.  Éthique clinique et situations complexes : Un guide pratique. Éditions du CHU Sainte-Justine.

Médico, D. et Pullen Sansfaçon, A. (2020) «Enfants et adolescents trans et non binaires, une question émergente.  Dans Allessandrin A. (ed ) Actualités des trans studies Éditions des archives contemporaines.

Pullen Sansfaçon, A. (2018) « Trans Youth and the family:  identifying best practices for Social Work Intervention, Sexual Identity and Intimacy. »   Research in Social Work and Social Care: A Lifecourse Epistemology. Dunk-West, P. and Hafford-Letchfield, (Eds). Ashgate

Meyer, E.J et Pullen Sansfaçon, A (2018) «Preface to the second Edition. » Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action (2nd Edition).  Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press : California. pp.xv-xxi

Manning, K., Pullen Sansfaçon, A. Meyer, E.  (2018) « Introduction. »  Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action. (2nd Edition)   Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press : California. Pp 1-14

Pullen Sansfaçon, A. Manning, K, Meyer, E.J, Robichaud*, M.J.  (2018) « Conclusion:  looking back, looking forward. »  Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action (2nd Edition).  Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press: California. Pp 305-3014

Pullen Sansfaçon A. Dumais Michaud*, A.A. Robichaud*, M.J (2018) « Transforming challenges into action: researching the experience of parents of gender creative children through social action and Self-Directed Groupwork ».   Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action. (2nd Edition) Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press : California. pp 249-266.

Pullen Sansfaçon, A. ‘Gender non-conforming children, trans youth and their family:  identifying best evidence and practices for Social Work Intervention’ dans Sexuality, Sexual and gender Identity and Intimacy Research in Social Work and Social Care: A Lifecourse Epistemology. Dunk-West, P. and Hafford-Letchfield T. (Eds). London: Routledge pp 15-24

Brown, M. Pullen Sansfaçon, A. Ethier*, S. et Fulton*, A. (2018) Excerpted and re-printed with permission. « A complicated welcome: Social workers navigate policy, organizational contexts and socio-cultural dynamics following migration to Canada. » Transnational Social Work: Opportunities and challenges of a global profession.  Bartley, A. et Beddoe, L. Chicago: The University of Chicago Press

Brown, M. Pullen Sansfaçon, A, et Matheson*, K. (2018) « Readiness and Regulation: Perspectives of Canadian Stakeholders on the Labour Mobility of Internationally Educated Social Workers. in Canada and their Countries of Origin. »  Transnational Social Work: Opportunities and challenges of a global profession.  Bartley, A. et Beddoe, L. Chicago: The University of Chicago Press

Pullen Sansfaçon, A. Brown, M. et Ethier*, S. (2018) « Consistency & Change: Internationally Educated Social Workers Compare Interpretations and Approaches in Canada and their Countries of Origin. »  Transnational Social Work: Opportunities and challenges of a global profession.  Bartley, A. et Beddoe, L. Chicago: The University of Chicago Press

Pullen Sansfaçon, A et Ward, D. (2017) «  Working with a diversity of languages: Francophone and Anglophone co-participants in groups of parents of transgender children. » Group Work Stories Celebrating Diversity.  Malekof, A. (ed)  Routledge.  pp 101-106

Pullen Sansfaçon, A. (2016) « Feminist Social Work Ethics. »  Contemporary Feminism in Social Work.  Wendt, S. et Gouldin N. (Eds) Routledge.  New York. pp 40-53

Pullen Sansfaçon, A. et Ward, D. (2017) « L'intervention en groupe autogéré. »  Théories et modèles d’intervention en service social des groupes. Sous la direction de Roy, V. et Lyndsay, J. pp 117-140

Pullen Sansfaçon, A. & Manning, K. E (2015) « Maximising research outcomes for trans kids and their family in Canada : using social action research methodology ».  Social Work And Lesbian, Gay, Bisexual And Trans Health Inequalities: International Perspectives.  Sous la direction de Fish, J. & Karban, K. Policy Press. pp223-236

Pullen Sansfaçon A. (2014) « Ethics and Virtues for Management and Supervision.»  Management And Supervision Of Social Workers: Issues and challenges within a social development paradigm. Engelbrecht, L. (Ed.) Andover : Cengage Learning EMEA Limited. Pp188-196

Manning, K., Pullen Sansfaçon, A. Meyer, E. (2014) « Introduction. »  Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action.  Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press : California. Pp 1-12

Pullen Sansfaçon, A. Manning, K, Meyer, E.J, Robichaud*, M.J.  (2014) « Conclusion:  looking back, looking forward. »  Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action.  Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press: California. Pp 207-216

Pullen Sansfaçon A. Dumais Michaud*, A.A. Robichaud*, M.J (2014) « Transforming challenges into action: researching the experience of parents of gender creative children through social action and Self-Directed Groupwork ».   Supporting Gender Creative and Transgender Youths :  Family, Schools and Community in action.  Sous la direction de Meyer, E. et Pullen Sansfaçon, A.  Peter Lang Press : California. pp159-173

Pullen Sansfaçon, A. (2013) « La pratique anti-oppressive. » Le travail social : théories, méthodologies et pratiques.  Dorvil, H. & Harper, E. (eds.) Presses de l’Université du Québec.  Pp 353-373

Soumis ou en processus de révision

Pullen Sansfaçon, A. Medico, D. Riggs, D. Carlile A. Suerich Gullick, F. Growing up trans in Canada, Switzerland, England and Australia: access and impacts of medical care services on trans and non-binary youth.  Journal of LBGT Youth. accepté 

Bourdon*,O. Rossi*, M. Larocque*, O. Jacmin-Park, S. Pulllen Sansfaçon, A.  Ouellet-Morin, I & Juster R.P. . +Fièr : Une application mobile pour aider les jeunes issus de la communauté LGBTQ+ et leur famille. Santé mentale au Québec. sous presse

Pullen Sansfaçon, A Pineault* D., Davis, J., Dyer, J.,., James, J., Manning, K., Pickett, S., & Temple, J . Applying Self-Directed Groupwork and Social Action Research Methodology with francophone parents of trans children and youth in Rural Quebec. Groupwork. accepté

Pullen Sansfaçon A, Lee, E.O.J et Faddoul*M.. Être trans et autochtone : réalités croisées au regard de l’expérience du social. Revue CIERA. accepté.

Pullen Sansfaçon, A, Gelly, M. Faddoul* M et LEE OJ. Soutien et non soutien parental des jeunes trans : vers une compréhension nuancée des formes de soutien et des attentes des jeunes trans. Revue internationale Enfances Familles Générations. Sous presse.

Carlile, A. Butteriss*, E & Pullen Sansfaçon, A. “It’s like my kid came back overnight”: Experiences of transgender and gender diverse young people and their families seeking, finding and engaging with clinical care in England. International journal of transgender Health.  2021.  https://doi.org/10.1080/26895269.2020.1870188

Pullen Sansfaçon A. Medico D, Surich-Gullick  F, et Temple Newhook J.  “I knew that I wasn’t cis, I knew that, but I didn’t know exactly”: gender identity development, expression and affirmation in youth who access gender affirming medical care. International Journal of Transgender Health. 2020.  https://doi.org/10.1080/26895269.2020.1756551 .

Pullen Sansfaçon, A et Gelly, M.A. Au-delà des apparences : l’importance de l’intersectionalité dans l’intervention auprès des jeunes trans et non binaires Quintessence 11(8), 2020. pp 14-16

Riggs, D. Barthelomous, C. et Pullen Sansfaçon, A. Expanding and improving trans affirming care in Australia: Experiences with healthcare professionals among transgender young people and their parents" Health Sociology Review. 2020.   https://doi.org/10.1080/14461242.2020.1845223

Baril, A. Pullen Sansfaçon A et Gelly M. Au-delà des apparences: quand le handicap croise l’identité de genre.  Canadian Journal of Disability Studies.  Vol. 9(4) 2020. pp24-49

Medico, D.  Pullen Sansfaçon A.  , D. Galantino, G. Zufferey,A (2020) « J’aimerais mourir. » Comprendre le désespoir chez les jeunes trans par le concept d’oppression développementale.  Frontière. Volume 31, numéro 2, 2020.  https://doi.org/10.7202/1070338ar

Katz-Wise, S. L., Godwin*, E. G., Parsa, N., Brown, C. A., Pullen Sansfaçon, A., Goldman, R., MacNish,M., Rosal, M. C., & Austin, S. B.. Using Family and Ecological Systems Approaches to Conceptualize Family- and Community-Based Experiences of Transgender and/or Nonbinary Youth From the Trans Teen and Family Narratives Project. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity. Advance online publication. 2020.   http://dx.doi.org/10.1037/sgd0000442

Baril, A. Pullen Sansfaçon A et Gelly M. Digging beneath the surface: When disability crosses gender identity.  Canadian Journal of Disability Studies. Vol. 9(4) 2020. pp 1-23

Pullen Sansfaçon, A. Baril, A.  Vigneault*, M.E. Faddoul* M. Lee, E.O. Manning K « On vous tolère, mais on ne vous accepte pas » : Luttes pour la reconnaissance des jeunes trans dans un contexte social cisnormatif . Revue canadienne de travail social. 2020. Vol 37.1

Riggs, D. Bartholomaeus, C. et Pullen Sansfaçon, A. ‘If they didn’t support me, I most likely wouldn’t be here’: Transgender young people and their parents negotiating medical treatment in Australia. International Journal of Transgender Health, 2020. 21:1, 3-15, DOI: 10.1080/15532739.2019.1692751

Medico, D. Pullen Sansfaçon, A. Zufferey, A. Galantino G. et Bosom M. Pathways to gender affirmation in trans youth: A qualitative and participative study with youth and their parents.  Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2020. DOI: 10.1177/1359104520938427

Robichaud*, M.J., Pullen Sansfaçon, A. et Poirier, M.A. Decision-making processes in cases involving racialized families: child protection workers' point of view on what is at stake. Children and Youth Service Review. Volume 110, March 2020, 104794. Pp 1-10

Lee, E.O.J., Kamgain*, O., Hafford-Letchfield, T. Gleeson, H. Pullen Sansfaçon A, et Luu* F.. Knowledge and Policy About LGBTQI Migrants: a Scoping Review of the Canadian and Global Context. Int. Migration & Integration (2020). https://doi.org/10.1007/s12134-020-00771-4

Pullen Sansfaçon, A.,Kirichenko* V.  Holmes, C.,  Feder, S. Lawson, M.L. , Ghosh, S. Ducharme, J. Temple-Newhook, and J. Suerich-Gulick, F. Parents’ Journeys to Acceptance and Support of Gender Diverse and Trans Children and Youth.  Journal of Family Issues. 2019. https://doi.org/10.1177/0192513X19888779.

Katz-Wise SL, Pullen Sansfaçon A, Bogart LM, Rosal MC, Ehrensaft D, Goldman RE, Austin SB. Lessons from a community-based participatory research study with transgender and gender nonconforming youth and their families. Action Research. 2019; 17: 186-207.

Robichaud*, M.-J. Poirier, M.A. et Pullen Sansfaçon, A. L’agentivité ou comment naviguer les spécificités interculturelles et les contraintes de performance dans l’évaluation auprès des familles racisées en protection de la jeunesse. Nouvelles pratiques sociales.  Volume 30, numéro 2, automne 2019

Pullen Sansfaçon, A et Crête*, J. Identité Professionnelle En Travail Social : Atteindre L’équilibre Dans Un Contexte Déséquilibrant. Recherches sociographiques. Volume 60, Issue 2, Mai–Juillet 2019, p. 331–349

Pullen Sansfaçon, A., Suerich-Gulick, F., Temple-Newhook, J. , Feder, S. Lawson, M., Ducharme, J. Ghosh, S. and Holmes, C. The Experiences of Gender Diverse and Trans Children and Youth Considering and Initiating Medical Interventions in Canadian Gender-Affirming Speciality Clinics.  International Journal of Transgenderism.  2019; 20: 371-387

Katz-Wise SL, Pullen Sansfaçon A, Bogart LM, Rosal MC, Ehrensaft D, Goldman RE, Austin SB. (2019)  Lessons from a community-based participatory research study with transgender and gender nonconforming youth and their families. Action Research. 2019; 17: 186-207.

Tourki*, D. Lee, O.J.E. Baril, A., Hébert*, W. et Pullen Sansfaçon, A. Vivre à l’intersection de multiples identités marginalisées : une analyse intersectionnelle des expériences de jeunes trans migrants et racisés au Québec. Jeunes et Société.  2018. Vol.3 (1) pp133-153 

Pullen Sansfaçon, A. Hébert*, W.  Ou Jin Lee, E. Faddoul*, M. Tourki*, D et Bellot, C.

Digging Beneath the Surface: Results from Stage One of a Qualitative Analysis of Factors Influencing the Well-being of Trans Youth in Quebec.  Journal of Transgenderism. 2018. 19(2)184-202 DOI :10.1080/15532739.2018.1446066

Kirichenko*, V. et Pullen Sansfaçon, A. « Je ne m’identifie pas comme fille, je suis une fille » : être jeune, trans et placé.e à la DPJ » Intervention. No 148, 2018 pp 29-40

Pullen Sansfaçon, A. et Brown, M. Social work education in action: How studying for the profession facilitates the adaptation of internationally educated social workers in Canada.  International Social Work. 2018 DOI:10.177/0020872818818660

Ethier*, S et Pullen Sansfaçon, A. Les travailleurs sociaux formés à l’étranger : socialisation et adaptation professionnelle en contexte de pratique québécois.  Revue Intervention.   No 147, 2018 pp 47-58

Caron, R., Lee, O.J.E. et Pullen Sansfaçon, A. Transformative Disruptions and Collective Knowledge Building: Social Work Professors Building Anti-oppressive Ethical Frameworks for Research, Teaching, Practice and Activism. Ethics and Social Welfare. 2018. DOI: 10.1080/17496535.2020.1749690

Pullen Sansfaçon, A., Fulton*, A. E., Brown, M., Graham, J. R., & Ethier*, S. Multi-Site Bilingual Team-Based Grounded Theory Research: A Retrospective Methodological Review. The Qualitative Report, 23(11), 2018.  2817-2834. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss11/12

Pullen Sansfaçon A et Bellot.C « L’éthique de la reconnaissance comme posture pour travailler avec les jeunes trans », Nouvelles pratiques sociales, 2017. Vol 28(2) pp 38- 53

Médico, D. et Pullen Sansfaçon, A (2017) « Pour des intervention anti-oppressives auprès des jeunes trans : nécessités sociales, évidences scientifiques et recommandations issues de la pratique». Service social.  Volume 63, Numéro 2, 2017, p. 21–34

Pullen Sansfaçon A et Boucher-Guèvremont, S. Présentation : L’approche anti-oppressive : des applications récentes dans un contexte de travail social empreint de changements. Intervention, no 145, 2017. pp 3-5

Pullen Sansfaçon, A. et Ward, D. Working with a diversity of languages: Francophone and Anglophone co-participants in groups of parents of transgender children.  Social Work with Groups, 2017, Volume 40, 2017 - Issue 1-2: Group Work Stories Celebrating Diversity pp 101-106.

Ethier*, S. et Pullen Sansfaçon A. « Le travail social : Une profession transférable? Les enjeux du transfert des connaissances chez les travailleurs sociaux diplômés à l’étranger et exerçants en contexte de pratique québécois », Nouvelle Pratique sociale, Volume 28, Numéro 1, Printemps, 2016, p. 211–227

Pullen Sansfaçon A. et Crête,* J. « Identity development in social work, from training to practice: Results from a 3 years qualitative longitudinal Study », Social Work Education, 2016, Volume 35, 2016 - Issue 7, pp 767-779

Fulton*, A.E., Pullen Sansfaçon, A., Brown, M. Ethier*, S. et Graham, J. « Migrant Social Workers’ Experiences of Foreign Credential Recognition and Securing Employment in Canada: A Qualitative Analysis », Canadian Social Work Review, Volume 33, numéro 1, 2016 pp 65-86

Pullen Sansfaçon, A. « Parentalité et jeunes transgenres : une exploration des enjeux vécus et des interventions à privilégier », Santé mentale au Québec, 2016, Vol. 40 (3) pp 93-197

Roy, V. et Pullen Sansfaçon, A. « Promoting Individual and Social Changes: An Hybrid model Social Work with Groups », Social Work with Groups, 2016, Vol 39(1) pp 4-20.

Manning, K., Holmes, C., Pullen Sansfaçon, A., Temple-Newhook, J., et Travers, A. Autoethnography and Academic Parent Activism: Making New Sense of the Trans* Child, Studies in Social Justice, 2015, Vol. 9 (1) pp 118-135.

Pullen Sansfaçon, A., Robichaud*, M.J., Dumais-Michaud*, A.A. The experience of parents who support their Children’s Gender Variance. Journal of LGBT Youth, 2015, Vol. 12 pp. 39-63.

Crête*, J., Pullen Sansfaçon, A. et Marchand*, I. « L’identité professionnelle de travailleurs sociaux en devenir : de la formation à la pratique », Service social, 2015, vol. 61, no 1, p. 43 - 55.

Crête*, J. et Pullen Sansfaçon A. « Étudier le développement de l’identité professionnelle en travail social : les défis de combiner diverses approches méthodologiques », Recherches qualitatives, 2015, Vol. 17, pp42-57.

Spolander, G. Engelbrecht, L. et Pullen Sansfaçon, A. « Social Work and Macro-economic Neoliberalism : Beyond social justice rhetoric », European Journal of Social Work, 2015, Vol 19(5) pp 634-649.

Pullen Sansfaçon, A. et Gérard Tétreault*, A. « Langage et adaptation professionnelle de travailleuses sociales immigrantes au Québec », Intervention, 2015, No. 142, pp. 5-15.

Brown, M., Pullen Sansfaçon, A., Fulton*, A., Ethier*, S.A. « A Complicated Welcome: Social Workers Navigate Policy, Organizational Contexts and Socio-cultural Dynamics Following Migration to Canada », International Journal of Social Science Studies, 2015, Vol 3(1) pp 58-68.

Pullen Sansfaçon, A., Ward, D., Dumais Michaud*, A.A., Robichaud, M.J, et Clegg, A.  Working with Parents of Gender Variant Children: Using Social Action as an Emancipatory Research Framework, Journal of Progressive Human Services, 2014, Volume 25, Issue 3, pp.214-229.

Pullen Sansfaçon, A., Marchand*, I., et Crête*, J. « Explorer l’identité professionnelle chez les travailleurs sociaux en devenir : une étude de l’expérience des étudiants québécois finissants », Nouvelles pratiques sociales, 2014, Vol.31(1) pp67-84

Roy, V., Pullen Sansfaçon, A., et Rochette,* M. « L’évolution des pratiques de travail social de groupe au Québec.  Des années 1980 aux années 2010 », Revue Canadienne de service social / Canadian Social Work Review, 2014, 18 pages.

Pullen Sansfaçon, A. « Savoir conjuguer valeurs professionnelles et recherche empirique: Réflexions sur la Recherche-action sociale », Aporia, 2014, Vol. 6(2) pp 37-45.

Pullen Sansfaçon, A., Roy V.,  et Ward D. « One method two worlds : An exploration of groupwork across two North American context », Groupwork, 2014, 24(2) 6-25.

Pullen Sansfaçon, A. Brown, M., Graham, G. , Dumais Michaud*, A. A. « Adaptation and Acculturation: Experiences of Internationally Educated Social Workers»,  Journal of International Migration and Integration, 2014, Volume 15, Issue 2, pp 317-330

Pullen Sansfaçon, A. « When the ethical may be illegal: Student movement and resistance in a context of repression », Critical and Radical Social Work, 2013, Vol. 1(1) pp 117-123.

Roy, V., Pullen Sansfaçon, A., Doucet, M. et Rochette, M. « AASWG Standards for Social Work Practice with Groups: the case of Quebec practices », Social Work with Groups, 2013, 36 (1-2) pp 145-159.

Pullen Sansfaçon, A., Roy, V., Blais*, J. et Rochette*, M. « L’état des pratiques de groupe au Québec : l’influence des contextes organisationnels contemporains? », La Revue Française de Service Social, 2013, 119-130.

Pullen Sansfaçon, A. et Ward, D.  Making Inter-professional Working Work: Introducing a Groupwork Perspective, British Journal of Social Work, 2012, Vol 44(5) pp 1284–1300.

Pullen Sansfaçon, A.  Socratic Dialogue and Self-Directed Group Work: Strengthening Ethical Practice in Social Work , Social Work with Groups, 2012, Volume 35, Issue 3, 253-266.

Pullen Sansfaçon, A., Brown, M and Graham, J. « International Migration of Professional Social Workers: Toward a theoretical framework for understanding professional adaptation processes », Social Development Issues, 2012, Vol.34 (2) pp 37-50.

Pullen Sansfaçon, A., Spolander, G., et Engelbrecht, L. « Professional Migration: Reflections on Challenges and Strategies in Education », Social Work Education, 2012, Volume 31, Issue 8, 2012.  pp1032-1045

Pullen Sansfaçon, A. Ethics and Conduct in Self-directed Groupwork: Some Lessons for the Development of a More Ethical Social Work Practice, Ethics and Social Welfare, 2011, Vol. 5 (4) pp. 361-379  .

Pullen Sansfaçon, A. « Réflexions sur la combinaison entre l’intervention de groupe et l’approche socratique en enseignement de l’éthique en travail social », Intervention, 2011, Vol 133 (2010.2) pp 5-16

Spolander, G., Pullen Sansfaçon, A., Brown, M. et Engelbrecht, L. « Social Work Education in Canada, England and South Africa:  A critical examination of curriculums and programmes », International Social Work, 2011, Volume 54 Issue 6 November 2011 pp. 817 – 832

Pullen Sansfaçon, A. Virtue Ethics for Social Work: Towards a New Pedagogy for Encouraging Practical Reasoning among Social Work Students, Social Work Education, 2010, Vol.29 (4) pp 402-415.

Pullen Sansfaçon, A. « La migration internationale des travailleurs sociaux : Un survol du contexte et des enjeux pour la formation en service social au Québec », Intervention, 2010, Numéro 132 (2010.1)  Pp 64-74

Engelbrecht, L., Pullen Sansfaçon, A. et Spolander, G. « Service User involvement in Social Work Education: A juxtaposition of practices in England and South Africa », Social Work Practitioner Researcher, 2010, Vol. 22(2) pp 154-170.

 

Mes affiliations

  • Équipe de recherche sur les jeunes trans et leurs familles (FQRSC) Centre de recherche en santé publique (CReSP) Institut universitaires Jeunes en difficulté